سوال: آیا ازدواج موقت به مدت ۹۹ ساله، صحیح است و موقت محسوب می شود؟
امام خمینی(ره):
صحیح است و موقت محسوب می شود.[1]
آیه الله بهجت(ره):
هر مقدار که به سفاهت نرسد ازدواج موقت صحیح است[2].
آیه الله تبریزی(ره):
عقد باطل نیست، لکن در ترتیب آثار عقد دائم و عقد موقت باید احتیاط کنند. در صورتی که در عقد شرط ارث یا نفقه نشده، زن مطالبه ارث و نفقه نکند و برای جدا شدن بنابر احتیاط واجب علاوه بر ابراء مدت، مرد او را طلاق هم بدهد[3].
آیه الله خوئی(ره):
در احکام، ملحق به عقد دائم است.[4]
آیه الله سیستانی(دام ظلّه):
باطل است[5].
آیه الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
صحیح است و موقت محسوب می شود[6].
آیه الله فاضل لنکرانی (ره):
صحیح است و موقت محسوب می شود[7].
آیه الله گلپایگانی (ره):
صحیح است و موقت محسوب می شود[8].
آیه الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
چنین ازدواج موقتی اشکال دارد، احتیاط آن است که احکام عقد دائم بر آن مترتب کنند. (در مواردی که مقرون به احتیاط است[9])
آیه الله نوری همدانی(دام ظلّه):
در احکام، ملحق به عقد دائم است[10].
آیه الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
بنابر احتیاط واجب نباید زمان عقد موقت بیش از عمر زوجین یا یکی از آن دو باشد، و صحت عقد موقت، در فرض مذکور و تبدیل آن به عقد دائم محل اشکال است[11].
[1] - استفتائات، ۱۳۸۲، ج۳، ص۲۴۴ و ۲۴۵، س۴ و ۱۰، تحریرالوسیله، ۱۳۸۲، ج۲، ص ۲۹۰، م۹
[2] - جامع المسائل، ۱۳۸۵، ج۴، ص ۱۰، (مقدار مدت)، استفتائات، ۱۳۸۶، ج۴، ص ۱۵۱، س ۵۱۱۸
[3] - استفتائات جدید، ۱۳۸۵، ج۲، ص ۳۴۲، س ۱۴۱۰،منهاج الصالحین، ج۲، ص ۳۴۴، (فی عقد المتعه)
[4] - استفتائات، ص ۲۹۲، س۹۸۹
[5] - المسائل المنتخبه، ص ۳۹۶، م ۱۰۱۵
[6] - هدایه العباد، ۱۴۱۶، هـ ق، ج۲، ص ۴۴۵، م۹
[7] - الاحکام الواضحه، ص ۳۸۷، (النکاح المنقطع)
[8] - هدایه العباد، ۱۴۱۷، هـ ق، ج۲، ص ۳۵۲، م ۱۲۲۷
[9] - استفتائات جدید، ۱۳۸۶، ج۱، ص۲۲۶، س ۷۶۸، و ج۲، ص ۳۴۴ و ۳۴۵، س ۱۰۰۸ و ۱۰۱۰
[10] - متخب المسائل، ۱۴۲۰هـ ق، ص ۳۱۶، م ۱۰۱۱
[11] - منهاج الصالحین، ج۳، ص ۳۰۶، عقد المتعه، پاورقی ۱۰۵۳