محمد علی فتحی

اطلاع رسانی دوره ها و جلسات، پاسخ به مسائل شرعی، مشاوره، استخاره

محمد علی فتحی

اطلاع رسانی دوره ها و جلسات، پاسخ به مسائل شرعی، مشاوره، استخاره

محمد علی فتحی
طبقه بندی موضوعی
پاسخ های استاد

متن  استفتاء:

مقام عظمای ولایت امام خامنه دامت برکاته 
سلام علیکم 
با تقدیم احترام و آروزی توفیقات و طول عمر مبارک،با توجه به اینکه پیام رسان تلگرام در فتنه 96 امنیت ملی کشورمان را تحت الشعاع قرار داده بود و این پیام رسان را دولت نتوانست کنترل کند و بر خواسته های دولت اجبار نماید آیا ادامه فعالیت ما کاربران ایرانی در شبکه جایز است؟

 جواب  دفتر معطم له:

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
به‌طور کلی استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود و یا خلاف قوانین و مقررات نظام جمهورى اسلامی باشد، جایز نیست و تشخیص موضوع بر عهده مکلف است.
موفق و مؤید باشید

نظرات  (۲۹)

سلام نگاه کردن فیلمی که اکران نشده از تلگرام چه حکمی دارد؟ اگر در دسترس نباشد در بقیه سایت ها

پاسخ:
سلام اگر ار ظرف سازندگان ممنوعیتی منتشر شده،دانلود و استفاده ازآن حایز نیست و حق الناس به گردن می آورد.

سلام استاد

 

امیدوارم همیشه عالی باشید

 

تلگرام فیلتر هست

و آیا با یادگیری قرآن کریم از تلگرام

دچار گناه می شویم ؟

پاسخ:
سلام در صورتی که در غیر سکوی تلگرام، قرآن و آموزش آن وجود دارد، استفاده از تلگرام جایز نمی باشد.
۰۴ بهمن ۰۲ ، ۱۸:۵۲ مطیع سخنان حضرت اقا رهبر عزیزم

با سلام

 

وقت شما بخیر باشه

 

من و دوستانم در روبیکا و در سروش و در تلگرام

با اطاعت از تمام قوانین جمهوری اسلامی ایران

به تدریس دروس دانش آموزان دبیرستانی مشغولیم

و در تدریس خود

به تبلیغ مسائل دینی و حجاب وآیات قرآن کریم هم می پردازیم

و تعداد بسیار زیادی از دانش آموزان

به طرف قرآن و دین اسلام و حجاب رو آورده اند 

و این موضوع بسیار خوشحال کننده هست .

 

سوال بنده این هست که با توجه به این موضوع که

تلگرام فیلتر هست 

آیا تدریس ما

خلاف قانون یا حرام نیست ؟

 

 

اگر با توجه به کلام پاک شما

خدانکرده ، ما ذره ای دچار خلاف قانون یا مرتکب حرام شویم

همین الان تدریس خودمان را در تلگرام

متوقف خواهیم کرد .

 

 

از خداوند بزرگ 

آرزوی سلامتی روزافزون برای رهبرم و شما دارم

 

 

با تشکر 

پاسخ:
سلام اگر فعالیت های عالیی که فرمودید انجام می دهید و خدای ناکرده مرتکب خطا نمی شوید، ایرادی ندارد.
ولی تا می توانید فقظ در مقام ضرورت از تلگرام استفاده کنید.

سلام خدا قوت

یه سئوالی داشتم

باتوجه به اینکه برنامه های خارجی فیلتر شده و باید از فیلتر شکن استفاده کرد 

میخاستم ببینم برای آموزش دیدن در یوتیوب ، آموزشی که در حال حاضر شرایط ندادم جور دیگه ای ببینم و یوتیوب تنها راهه و  هدفم فقط یاد گیریه ،یادگیریه درسی و  ورزشی

از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایا مجاز هست یا خیر ؟!

پاسخ:
سلام اگر جهت آموزش راهی جز سکوی خارجی ندارید، مانعی ندرد ولی مراقب باشید در دام گناه نیفتید

سلام 

ببخشید من یه سوال داشتم .

آنهایی که از کانال های پروکسی پول در میاوردن حرام است ؟

پاسخ:
سلام. اگر با این کار کمک به فساد و گناه می کنند درآمدشان حلال نخواهد بود.

با سلام 

سوالی داشتم : میخواستم بدونم استفاده از تلگرام با پروکسی و ایجاد کانال عمومی در آن برای ترک گناه و کار های فرهنگی ایرادی دارد ؟ 

پاسخ:
سلام
اگر واقعا به قصد فرهنگی انجام شود مانعی ندارد.
مراقب اغواهای شیطان باشید.

سلام پاسخگو محترم من جدیدن چن وقتیه لینکدونی زدم آیا لینکدونی داشتن در تلگرام حرام است یا اشکالی ندارد؟

پاسخ:
علیکم السلام
صرف لینک دانی حرام نیست.
بله اگر لینک کانال و گروه هایی که خلاف و گناه را ترویج می کنند در لینک دانی قرار می دهید، جایز نخواهد بود.
۲۹ اسفند ۰۱ ، ۲۱:۳۳ سید محمد نوید عبداللهی مظفری تهرانی

سلام. بنده از فیلترشکن استفاده میکنم و به تلگرام وارد میشوم اما هدف من ترویج دین و ارزش های دینی نیست و البته فساد و فحشا هم هدف من نیست. آیا حرام است؟

پاسخ:
سلام و درود  خدا بر شما
 اگر غرض ترویج دین ندارید و از ظرفی ضرورتی بر استفاده از تلگرام وجود ندارد، بهتر است از برنامه های داخلی استفاده کنید.
با توجه هب اینکه یقین دارید در فساد نخواهید افتاد استفاده از تلگرام با فیلتر شکن مانعی ندارد.

سلام علیکم عذر می‌خواهم با توجه به اینکه در حال حاضر برخی از تلگرام ها بدون فیلترشکن کار می‌کنند و پروکسی داخلی دارند و با پروکسی داخلی اتصال برقرار می‌شود، آیا استفاده از آن اشکال دارد؟

در مورد این که خلاف قوانین جمهوری اسلامی هست یا نه، من نمیدانم از کجا باید این را بفهمم که خلاف قوانین هست یا نه.

ممنون می‌شوم در این باره راهنمایی بفرمایید 

 

 

پاسخ:
سلام اگر برای کارهای مفید مثل علمی و یا تبلیغ دین و یا مباح استفاده می کنید مانع ندارد.

دوست عزیز اگه استفاده از فیلترشکن جرمه و اینستاگرام وتوییتر برنامه های معاند برای تشویش اذهان عمومی هستن پس چرا رهبرجون خودشون دارن از فیلتر شکن استفاده میکنن و پست میذارن تو اینستاگرام؟ اون به کنار، تیک آبی توییتر ابی رئیسی رو کجای دلمون بذاریم؟ :/

پاسخ:
سلام رهبری و رئیس جمهور چون برای قشر  و گروه خاص نیستند و همه صنف لز مردم حتی آنان که در شبکه های اجتماعی ایرانی حضور ندارند باید مطلع نصایح و برنامه های آنان باشند، لذاست اکانت های آنان در شبکه های فیلتر شده دایر است. 
دلیل اصلی فیلترینگ هم جلوگیری از نفوذ دشمن در بین مردم و تاثیر گذاری منفی آنان بر مردم عادی است.

سلام با توجه به اینکه تلگرام بدون فیلترشکن برام نمیاد آیا استفاده از فیلترشکن ایراد داره؟ استفاده از خود تلگرام چطور؟؟ بنده کانال های مذهبی عضو بودم. برخی میگن استفاده از تلگرام حرامه؟ برخی میگن استفاده از فیلتر شکن حرامه؟ مرجع رهبری

پاسخ:
سلام اگه به دنبال تبلیغ دین و یا نجات فکری کسانی که در تلگرام ترور فرهنگی شده اند هستید جایز است از تلگرام و فیلتر شکن استفاده کتید و الا جایز نیست.
۲۵ شهریور ۰۱ ، ۲۳:۴۹ ادمین کانال تلگرام

🌺سلام و وقتتون بخیر🌺

باتوجه به اینکه به سخنان حضرت اقا خیلی معتقد هستم

سوالی برای من پیش اومده که جوابش برای من خیلی مهم هیت

من در تلگرام و سروش برای دانش اموزان ، تدریس می کنم و تا جایی که بتونم حجاب و دین و قران رو با زبون خوش براشون میگم و خیلی هم تاثیرگذار بوده وتعدادی از دانش اموزان هم به حجاب رو آوردن الحمدلله

برای من واقعا مهم هست که با توجه که کار در تلگرام که بخاطر درخواست دانش اموزان بود ،  بدونم ایا کار حرامی مرتکب میشم که در تلگرام و البته سروش تدریس می کنم  یا ایا این موضوع خلاف قانون هست؟؟

 

 

با تشکر از محبت فراوانتون🌺🌺🌺🌺

پاسخ:
سلام ایرادی ندارد اگرصرفا جهت تبلیغی و درسی در فعالیت خود دارید

سلام

برای دانلود فیلم یا اهنگ از اینترنت و تلگرام گفتید در صورتی حرام نیست که تولیدکنندگان راضی باشند.

خب الان ما وارد اینترنت میشیم و صد ها سایت وجود داره که میتونیم به صورت رایگان دانلود کنیم.ولی خب نمیدونیم که تولید کننده راضی هست یانه و از طرفی توی اینترنت و تلگرام نمیدونیم فایل هایی که گذاشته میشه از طرف کجاست؟یک نفر اون فایل رو خریداری کرده و پخش کرده یا کلا رایگانه یا حالا به هرمدلی...از کجا بدونیم حلاله و بخوایم دانلود کنیم؟

پاسخ:
سلام اگر یقین ندارید راضی نیست می توانید استفاده کنید

با سلام

فیلم های نمایش خانگی که در اینترنت به صورت هزینه ای است اما در بعضی از کانال های تلگرام به صورات رایگان است آیا دانلود آن حرام است؟

پاسخ:
سلام علیکم
در صورتی که صاحبان آن فیلم ها و تولید کنندگان حق انتشار را برای خود محفوظ دانسته اند نمی توانید به صورت رایگان استفاده نمایید.
تشکر

باسلام

دانلود فیلم های شبکه خانگی در تلگرام اشکال شرعی داره؟

پاسخ:
در صورتی که صاحبان آن فیلم ها و تولید کنندگان حق انتشار را برای خود محفوظ دانسته اند نمی توانید به صورت رایگان استفاده نمایید.

www.hajfathi.ir

دانلود فیلم های شبکه خانگی در تلگرام اشکال شرعی داره؟

پاسخ:
در صورتی که صاحبان آن فیلم ها و تولید کنندگان حق انتشار را برای خود محفوظ دانسته اند نمی توانید به صورت رایگان استفاده نمایید.

www.hajfathi.ir

سلام علیکم خسته نباشید

ببخشید با توجه به اینکه برای ورود به تلگرام باید فیلتر شکن روشن کنیم و فیلتر شکن هم چون تحریم ها را دور میزند حرام است در این صورت باز هم تلگرام حرام است یا نه؟

پاسخ:
سلام در صورتی که استفاده از تلگرام ضرورتی دارد که اگر نباشد با مشکلات مواجه می شوید استفاده از آن و لو با فیلتر شکن ایرادی ندارد.

سلام و درود

 

اگه توی تلگرام کانال لینکدونی بزنیم ینی هرکی کانال و گروه میزنه توی اینکانال تبلیغ میکنه و گروه و کانال های مفسد رو تبلیغ نکنیم ایا با توجه به این شرایط درامدش حلاله یا حرام؟

۱۸ بهمن ۰۰ ، ۱۹:۱۴ محمد کیانی

سلام من کانال مطالب خنده دار و البته مطالب حلال در تلگرام دارم ، استفاده من از تلگرام مانعی ندارد؟

پاسخ:
سلام
 حلال است
موفق باشید

سلام حضور درتلگرام برای انجام امور درسی ایراد دارد مثلا گروهی رااستاد درانجا تشکیل داده وحضور بنده درانجا ایراد دارد؟

پاسخ:
سلام  در صورت امکان از پلتفرم های ایرانی استفاده کنید و اگر امکانش برایتان نیست و یا مشکلاتی پیدا می کنید می توانید از تلگرام استفاده کنی.

سلام من برای دانلود بعضی از صوت های درسی و فایل های مذهبی که در جاهای دیگر یافت نمی شود می‌توانم از تلگرام استفاده کنم ؟

پاسخ:
سلام علیکم 
مانعی ندارد.

سلام اگر تلگرام داشته باشم ولی در کانال های فساد و حرام نرم ایرادی نداره که فعالیت کنم 

پاسخ:
سلام 
ایرادی ندارد ولی تا می توانید از نرم افزارهای وطنی استفاده نمایید.

سلام اگر توی تلگرام کانال مثلا هواداری ایجاد کنم و کسب در امد ازش داشته باشم این پولی که ازین در امد میگیرم حلال هست یا نه؟و اینکه میتونم از تلگرام برای همین کار استفاده کنم؟

پاسخ:
سلام  اگر درآمدی که به دست می آورید بر اساس معاملات شرعی باشد ایرادی ندارد و نیز در فعالبت ها خلاف قانون و شرع فعالیتی نباشد ایرادی ندارد و حلال است.
۰۶ تیر ۰۰ ، ۱۶:۰۹ محمد امین

سلام من بعضی از اطلاعات عمومی و مذهبی رو از تلگرام میارم و بعضی تلگرام ها هستند که فیلتر شکن نمیخواد یعنی تا وارد میشوی متصل میشود حالا ایا باید وارد شویم یا نه طبق نظر رهبری؟ و من اونجا در کانال های خلاف نمیروم. 

پاسخ:
سلام اگر از تلگرام بهینه استفاده می کنید مثل تبلیغ و یا ترویج کسب وکار مانعی ندارد.

سلام 

اگر ما برای نشر مطالب مذهبی تلگرام داشته باشیم و بدانیم که بلاخره حضور ما در این اپ موجب تقویت دشمنان است تکلیف چیست

پاسخ:
سلام اگر یقین دارید با حضورتان در تلگرام دشمن تقویت می شود، جایز نیست حضور یابید. 
نکته: 
اگر می توانید مؤثر باشید بر مخاطبینی که حضور   در تلگرام دارند، فعالیت کنید.

با سلام. 

ببخشید من الان تلگرام ندارم و به این مسائلی که حضرت آقا فرمودند خیلی معتقد هستم.. اما یه شرایط کاری برایم پیش آمده که گفتند برای این کار لازم است در کانال تلگرامی عضو باشیم و کار مفسده انگیزی هم نیست.. تکلیف بنده چیست آیا اجازه دارم تلگرام نصب کنم برای کسب درآمد؟ 

پاسخ:
سلام اگر مفسده ای ندارد و ضرورت کاری ایجاب می کند در تلگرام باشید ایرادی ندارد

سلام

من تلگرام نداشتم

من فتوشاپ کار میکنم و برای اموزشش خواستم که تلگرام رو نصب کنم(چون بهترین کانالای اموزشش توی تلگرام هست)

 

فتوشاپ رو هم برای کار پوستر و عکس نوشته و اینا میخوام و برای اهل بیت میخوام از فتوشاپ استفاده کنم

 

الان تکلیف من چیه؟؟

پاسخ:
سلام
مانعی ندارد.

دنبال شدید

وبلاگتم عالی بود تبریک میگم

با سلام وتشکر فروان
ببخشید باتوجه به اینکه الان خود مسئولین تلگرام را رفع فیلتر کردند می شود گفت که خلاف قوانین و مقررات نیست؟
بنده در تشخیص اینکه موجب تقویت اسلام و مسلمین است یا خیر تردید دارم، دقیق خاطرم نیست کدام کشور، ولی گویا اعلام شد سرور اصلی در آمریکا یا انگلیس یا آلمان است خب چه کنیم؟
خصوصا اینکه تلگرام خواسته های مسئولین محترم کشور را تأمین نکردند و نمیدانیم چگونه و با چه تضمینی این رفع فیلتر انجام شد!!

پاسخ:
سلام علیکم
 با توجه به اینکه معظم له تشخیص مصداق را بر عهده مکلف گذاشته من شخصا این نرم افزار را به عنوان عامل مخاطره انداز امنیت ملی می دانم علاوه فساد اخلاقی و اعتقادی و...در این نرم افزار زیاد است و اطلاعات کاربران به راحتی در دست دشمنان قرار می گیرد و با توجه به آنها علیه کشورمان برنامه ریزی می کنند.
مسئولین هم اگر رفع فیلتر کردند قطعا این امنیت را لحاظ ننمونده اند و دلیل آن این است که متاسفانه مسئولین نتوانسته اند جلوی این نرم افزار را بگیرند و حتی مدیر تلگرام گفته در آینده نسخه جدید آن با فیلترنیگ هم کارخواهد کرد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی