محمد علی فتحی

اطلاع رسانی دوره ها و جلسات، پاسخ به مسائل شرعی، مشاوره، استخاره

محمد علی فتحی

اطلاع رسانی دوره ها و جلسات، پاسخ به مسائل شرعی، مشاوره، استخاره

محمد علی فتحی
طبقه بندی موضوعی
پاسخ های استاد

اگر چه در منشور کوروش رگه های زیبایی از احترام به حقوق بشر دیده می شود ولی بالاتر از آنچه کوروش منتشر کرده را هستی بخش کوروش یعنی پروردگار یگانه عالمیان، در قالب کتاب بزرگ قرآن منتشر کرده است.

آیا سزاوار است قوانین قرآن که از جانب خدای کوروش و امثال اوست نادیده گرفته شود ولی به قوانین بنده او یعنی کوروش توجه تام نمایند؟

فتدبر.

             


نظرات  (۳)

 این را میدانم که کوروش انسب است بر ذوالقرنین بودن در قرآن، و شان این آدم را والا میدانم.
اما میخواهم مطلب مهمی را عرض کنم که احتمالا بسیار تلخ باشد.
اولا منشور حقوق بشر کوروش ( همان لوح دوار سنگی که میخی نوشته دارد!) به چند دلیل نمی تواند متن حقوق بشر باشد. 1 خط میخی نویسه گردانی طولانی دارد و یک جمله با فونوتیک نوشتاری حال حاظر چند سطر در خط میخی میشود. در نتیجه آن لوح معروف نمیتواند ترجمه ای بیش از یک و نیم پاراگراف امروزی داشته باشد!  2 حقوق بشر را برای مخاطب مردمی در آن روزگار نمی نوشتند - مانند حقوق بشر حمورابی و جکمران گودآ - اگر هم مخاطب مردمی می داشت کسی سواد خوندن آن را نمی داشت .  3  خط درباری که شامل فرامین اجرایی بود خط آرامی بود نه میخی. خط میخی برای یاد بود پادشاه و فقط برای حکاکی روی سنگ بکار برده می شد در نتیجه عقلانی نبود که فرمان یا قانون به خط میخی نوشته شود 4 منابع انتساب به حقوق بشر بودن این آبجکت ، هیات باستان شناسی وارداتی یهودی اسرائیلی بودند که در زمان پهلوی برای تاریخ سازی به ایران آمدند و چیزی را گفتند که اولا با سفریم کتوبیم خودشان سازگار باشد دوم به مذاق ملی ما خوش آید

ثانیا لطفا هر آنچه که در دانش باستان شناسی از ادوار کهن قبل از اسلام یافت شده و سراغ دارید را دوباره ببینید! اعم از اشیا یا بناها! شخصی که بتواند یک سنگ، آجر یا یک خشت از بنایی را نشان دهد که در طول 1180 سال امپراتوریهای قبل از اسلام  متعلق به بنایی برای مردم باشد (مثل پل مثل مدرسه کاروانسرا حمام توالت سالن همایش آتشکده برای مردم و... مانند آنچه که در تمدن های همجوار در همان سالها در یونان و هند و... موجود بوده ) میتواند دم از حقوق بشر در ایران پیش از اسلام بزند. چراکه آنچه از اشیا دیدیم همه درباری وآنچه از بناها دیدیم همه کاخ و آتشکده ی خصوصی شاهان بوده .

پیشاپیش عذر خواه شما عزیزان هستم که این مطالب را عرض کردم.


پاسخ:
مرحبا بناصرنا
۰۹ آبان ۹۷ ، ۱۴:۲۶ ... به دنبال حقیقت ...
حرفی نیست
می گویم این می تواند زیبا باشد آن نیز هم.
این مقایسه ها به نظرم بازی در زمین غیر از دوستان است.
وگرنه در غیرقابل مقایسه بودن این دو با هم تردیدی نیست.
ممنون
۰۹ آبان ۹۷ ، ۱۱:۱۴ ... به دنبال حقیقت ...
اثبات این نفی آن نیست برادر!

پاسخ:
منظور این است که آنکه دنبال حقیقت است، خود را محدود در کوروش و امثال او نکند بلکه حقیقت اولی و اخری ذات باری تعالی است و اگر واقعا کسی دنبال حقیقت است باید از منشأ ان یعنی خدای یگانه اخذ کند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی