محمد علی فتحی

اطلاع رسانی دوره ها و جلسات، پاسخ به مسائل شرعی، مشاوره، استخاره

محمد علی فتحی

اطلاع رسانی دوره ها و جلسات، پاسخ به مسائل شرعی، مشاوره، استخاره

محمد علی فتحی
طبقه بندی موضوعی
پاسخ های استاد

اذیت کردن هر موجودی بدون دلیل و مجوز شرعی حرام است. در مواردی که حیوانی باعث اذیت و آزار باشد و نتوان به روش های عادی جلوی اذیت آن را گرفت ، انسان مجاز است که با آن برخود نماید و اگر در این بین حیوان کشته شود گناهی نکرده است.

در حالت عادی اذیت و آزار حیوان و بدون هیج دلیلی، باعث خشم و غضب الهی می شود و در روز جزا این حیوان از انسان به دلیل اینکه حیات او را بدون دلیل گرفته شکایت خواهد کرد.

در مواردی که انسان حیوانی را بدون عذر بکشد حتما واجب نیست کفاره ای بدهد ولی بهتر است بعد از استغفار و توبه صدقه ای را به فقرا و نیازمندان بدهد.

مبلغ و اندازه خاصی برای این نوع صدقه در فقه اسلامی قید نشده است.


در این خصوص به روایت ذیل توجه نمائید.


إِرْشَادُ اَلْمُفِیدِ ، عَنْ عَلِیِّ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ کَرَامَةَ عَنْ أَبِی حَمْزَةَ اَلثُّمَالِیِّ قَالَ:

 کَانَتْ لاِبْنِ اِبْنَتِی حَمَامَاتٌ فَذَبَحْتُهُنَّ غَضَباً ثُمَّ خَرَجْتُ إِلَى مَکَّةَ فَدَخَلْتُ عَلَى أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدٍ اَلْبَاقِرِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَبْلَ طُلُوعِ اَلشَّمْسِ فَلَمَّا طَلَعَتْ رَأَیْتُ فِیهَا حَمَاماً کَثِیراً قَالَ: قُلْتُ: أَسْأَلُهُ مَسَائِلَ وَ أَکْتُبُ مَا یُجِیبُنِی عَنْهَا وَ قَلْبِی مُتَفَکِّرٌ فِیمَا صَنَعْتُ بِالْکُوفَةِ وَ ذَبْحِی لِتِلْکَ اَلْحَمَامَاتِ مِنْ غَیْرِ مَعْنًى وَ قُلْتُ فِی نَفْسِی لَوْ لَمْ یَکُنْ فِی اَلْحَمَامِ خَیْرٌ لَمَا أَمْسَکَهُنَّ.

فَقَالَ لِی أَبُو جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ:

 مَا لَکَ یَا بَا حَمْزَةَ!؟

 قُلْتُ: یَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ خَیْرٌ.

 قَالَ: کَانَ قَلْبُکَ فِی مَکَانٍ آخَرَ!؟

قُلْتُ: إِی وَ اَللَّهِ وَ قَصَصْتُ عَلَیْهِ اَلْقِصَّةَ وَ حَدَّثْتُهُ بِأَنِّی ذَبَحْتُهُنَّ فَالْآنَ أَنَا أَعْجَبُ بِکَثْرَةِ مَا عِنْدَکَ مِنْهَا. قَالَ: فَقَالَ اَلْبَاقِرُ عَلَیْهِ السَّلاَمُ:

 بِئْسَ مَا صَنَعْتَ یَاأَبَا حَمْزَةَ! أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّهُ إِذَا کَانَ مِنْ أَهْلِ اَلْأَرْضِ عبثا عَبَثٌ بِصِبْیَانِنَا نَدْفَعُ عَنْهُمُ اَلضَّرَرَ بِانْتِفَاضِ اَلْحَمَامِ وَ أَنَّهُنَّ یُؤْذِنَّ بِالصَّلاَةِ فِی آخِرِ اَللَّیْلِ؟!

 فَتَصَدَّقْ عَنْ کُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ دِینَاراً فَإِنَّکَ قَتَلْتَهُنَّ غَضَباً[1].

در ارشاد مفید بسندى از ابى حمزه ثمالى نقل شده است که گفت:

پسر دخترم چند کبوتر داشت و از خشم کبوترهاى آنها را سر بریدم و به مکه رفتم و بر امام پنجم پیش از برآمدن آفتاب وارد شدم . چون آفتاب زد کبوترهای زیادی در آنجا دیدم،با خود گفتم:

مسائلى از او بپرسم و جوابهاشان را بنویسم و در فکر کارى که در کوفه بدون عذر و معنی با کبوترها انجام دادم بودم .

با خود گفتم: اگر در کبوتر خیرى نبود امام آنها را نگه نمی داشت،امام علیه السّلام به من فرمود:

اى ابا حمزه! چه شده؟

 گفتم: یا ابن رسول اللّٰه خوبم خیر است.

فرمود: ولی دلت جاى دیگر است‌؟!

گفتم: آرى به خدا و داستان سر بریدن کبوترها را گفتم و گفتم اکنون در عجبم از این همه کبوتر که شما دارید.

 فرمود: اى ابى حمزه بد کاری کردی ! نمی دانی که چون اهل زمین(اجنه) بچه‌هاى ما را به بازى گیرند به پر تکاندن کبوتر زیان را از آنها دور می کنیم و آنها به اوقات نماز در پایان شب آگاهى دهند؟!

 از هر کدامشان یک دینار طلا صدقه بده زیرا از  روی خشم آنها را کشتى.

نکته :

از ذیل روایت برخی بزرگان استحباب صدقه دادن به خاطر کشتن بی مورد کبوتر و سایر حیوانات را استفاده کرده اند.

شایته است مؤمنین از آزار حیوانات و ... خود داری نمایند.



[1] - بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , ج 62 , ص 15


نظرات  (۳)

سلام.همین الان که دارم بهاتون حرف میزنم یه فنچ رو کشتم.خیلی تو سایتها گشتم که چرا من اینجوریم سادیسم دارم دوتا فنچ داشتم یکیش پاش شکسته و خیلی ضعیف بود بهش رسیدگی بیشتر میکردم همین امر باعث شد ازاون یکی الکی بدم بیاد به اون ضعیفع غذا میدادم این میدویید میخوردش میگرفتمش اذیتش میکردم چند باری با آبپاش خیسش کردم البته اوایل برا حموم کردنش بود ولی بعدش نه بعد خیس کردنش پشیمونی کل وجودمو میگرفت و میبردمش  جلوی بخاری خشکش میکردم تا خوب میشد ولی باز اینکارو تکرار میکردم نمیدونم لذت میبردم بدم از خودم میاد انگار انتظار داشتم در عوض مثلا لطفی که بهشون میکنم و هرروز بهش آب و دون میدم ازم نترسن و فرار نکنن ولی وقتی میدیدم ازم فرار میکردن دلم میخواست اذیتشون کنم تا الان که حدودساعت ۴صبح یعنی دو ساعت پیش بخدا انگار دیوونه شدم هنگام غذا دادن به اون یکی این نمیذاشت چوب رو گذاشتم رو جسم نحیفش تا تکون نخوره و فشار دادم به محض برداشتن فهمیدم چه غلطی کردم افتاد سریع برداشتمش جون داشت ولی حالش بد بود من احمق گفتم کمی آب بهش بدم نوکش رو گذاشتم توی آب کمی خورد بخدا انگار بهتر شد توی دستام بود و فقط التماس میکردم خدایا غلط کردم فقط یه فرصت بهم بده و نمیره و التماسش میکردم نمیر که یهو انگار آبی که خورد جلونفسشوگرفت جون داد و به بدترین شکل ممکن تو دستام مرد امروز بورس بدجور ریخت  ومن متضررشدم بحدی عصبی بودم از همه چی و همه کس شاکی بودم ولی این آخری دیگه نابودم کرد اینقد عذاب وجدان دارم که نمیتونم بخابم همش عرق شرم میکنم گریم نمیاد بخدا دارم دیوونه میشم همش دنبال یه راهیم آروم بشم مطالبتونو خوندم و نظرات کاربرا رو هم خوندم جوابارم خوندم کمی آروم شدم باز یهو یادم میاد چیکارکردم و چجوری تو دستام جون داد از خودم متنفر میشم وحالم بد وبد و بدتر میشه دیگه تا آخر عمرم وظیفه نگهداری از هیچ پرنده ای رو قبول نمیکنم چون مطمینم کسی که اینکاراروبا یه زبون بسته میکنه بیماره روحیه .خدایا التماست میکنم کمی از این عذاب وجدان و اینهمه شرمندگیم کم کن نمیدونم برای توبه چیکار کنم؟ولی مطمینم این پرنده شکایتمو پیش خدا میبره با اینهمه ظلمی که بهش کردم.همش نگاه جنازش میکنم که گذاشتمش تو قفس میگم فقط یه فرصت بهم بده خدا زنده بشه حالا از شما میپرسم چطوری جبران کنم چطوری از این عذاب وجدانم کم کنم؟؟ممنون میشم یکم راهنماییم کنید

پاسخ:
سلام توبه کن و دیگه تکرار نکن. 
من بعد به پرنده ها خوبی کن و اگه می دونی باز ظلم خواهی کرد هیچ وقت خودت را نزدیک آنها نکن. 
یادت باشه چوب بزنی چوب می خوردی
نفس بگیری نفست رو می گیرن
ظلم کنی ظلم می بینی...

سلام من سگ نگهبان بیمار بود خودم تصمیم ب مداوای حیوان کردم اما حیوان مرد حالا من باید کفاره بدهم

پاسخ:
سلام کشتن حیوانات بدون دلیل گناه است و کفاره ندارد فقط با استغفار و توبه کرد.
در صورتی که قصوری در درمان نداشتید هیچ چیزی بر شما لازم نیست

من پرنده آزاری رو در خواب دیدم

میشه تعبیریش رو برام بگید؟

 

خواب دیدم یکی داره یه برنده رو میکشه و من فقط نگاه کردم.

پاسخ:
سلام.
مراقب باشید به یکی از اطرافیانتان ستمی می شود و شما به او کمک نمی کنید.
هوای نزدیکان خود را داشته باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی