محمد علی فتحی

پایگاه خبری رسانه حاج فتحی، پاسخ به مسائل شرعی، مشاوره، استخاره

محمد علی فتحی

پایگاه خبری رسانه حاج فتحی، پاسخ به مسائل شرعی، مشاوره، استخاره

محمد علی فتحی
طبقه بندی موضوعی
پاسخ های استاد

اخیرا جناب آقای مولوی عبد الحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان در نامه ای خطاب به رهبری معظم انقلاب، به چند مورد به عنوان گلایه اشاره کرده است از جمله: عدم انتصاب برادران سنی در مناصب دولتی و نظامی و انتظامی ، نادیده گرفته شدن حقوق شهروندی و فعال شدن شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت.

اینجانب با توجه به حضور دو سال و نیم در منطقه بلوچستان و آشنایی با معضلات برادران عزیز اهل سنت، در این خصوص موارد یاد شده آقای مولانا چند نکته را به ایشان عرض می کنم: 

۱. مشکلات اساسی مناطق سنی نشین با انتصاب چند نفر از برادران سنی در مناصب رسمی کشور حل نمی شود. عمده مشکلات در منطقه سوء مدیریت و نبود برنامه و نظارت و نیز نفوذ جریان قبیله گرایی به جای شایسته سالاری است. برای نمونه انتصاب یک داروساز به عنوان شهردار در یکی از مناطق سنی نشین صرفا به خاطر حمایت عشیره و قبیله از وی بوده است و جای تاسف دارد که نسبت به این نوع انتصابات در منطقه خودتان عکس العمل نشان نمی دهید.

۲. بودجه خوبی به استان واریز می شود ولی متاسفانه به دلیل فقدان برنامه هوشمندانه و با هدف گذاری درست توسط مدیران و نیز عدم بهره مندی از جوانان و نخبگان منطقه، این بودجه ها در راستای تامین قوم و قبیله و فامیل از بین می رود. اینجاست که شما باید به نصیحت مدیران سنی منطقه خود می پرداختید و از جایگاه نظارتی خود برای بهبود وضعیت استفاده می کردید.

۳. منطقه بلوچستان دارای پتانسیل صنعت گردشگری و بازارچه مرزی و نیز معادن سنگ و ... است و حتی می توان بازار سوخت را در منطقه جهت فعالان اقتصادی و مردم شریف منطقه ایجاد کرد ولی نبود امنیت در منطقه که عمدتا توسط قاقچیان و نیز تروریست هایی مثل عبد المالکی ریگی به وجود آمد، این همه ظرفیت منطقه را بر باد داد و اینجاست که هدایت جوانان و مردم منطقه مبنی بر عدم همکاری با منحرفین و تندورها و تفرقه افکنان و نیز مبلغان وهابیت کوردل، می توانست امنیت را برای سرمایه گذاری اقتصادی ایجاد نماید.

۴. سراوان قطب تولید خرماست ولی با کارتون بم و ... محصول کشاورزان منطقه صادر و یا پخش می شود. شما اگر چند خیر و بانی در منطقه پیدا می کردید که خرمای سراوان را با نام بلوچستان و سراوان برند می کردند، سراوان می توانست قطب بزرگ تولید و صادرات خرمای کشور شود ولی متاسفانه در این زمینه کاری نکردید.

۵. جناب مولانا! خوب می دانید که بسیاری از جوانان سنی برادر و خواهر در مدارس علمیه اهل سنت جوانی خود را به عنوان سرمایه داده اند ولی بعد از سال ها درس خواندن، مدرک معتبر علمی که در مجموعه ها اعتبار داشته باشد ندارند و عمدتا برخی طلاب مجبور می شوند که در پاکستان و یا عربستان مدرک بگیرند. ایجا شورای برنامه ریزی مدارس علمیه علوم دینی اهل سنت که اعضای آن نیز از بزرگان اهل سنت است نه تنها مشکل این طلاب عزیز را بر طرف می کند بلکه می تواند جلوی انحراف برخی طلاب و تمایل آنان را به جریان سلفی گری بگیرد. نیک می دانید که این انحراف باعث پدید آمدن تروریسم در منطقه شده است و بلایی شده بر جان مردم شریف اهل سنت سیستان و بلوچستان.
اعتراض شما به این نهاد به نظر می رسد نشان بی اعتمادی شما به نظام اسلامی و یا سوء ظن به تصمیم گیرندگان این نهاد و شورا باشد که با گفتگو و حل مشکلات احتمالی این شورا و ارائه راهکار توسط جنابعالی و فضلای منطقه ،حل شدنی است اگر به جای گفتگو جنجال را انتخاب نکنید.

۶. در زمانی که مردم ایران اسلامی و منطقه سیستان و بلوچستان درگیر جنگ اقتصادی هستند و با معضل ویروس کرونا درگیر هستند ارسال چنین نامه ای به رهبری معظم انقلاب هیچ التیامی بر زخم مردم شریف اهل سنت نیست. بهتر است به این نکته دقت بفرمایید: هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.

۷. برادر عزیز جناب آقای مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی! آیا بهتر نیست به جای گلایه، نخبگان سنی را جمع کنید و از ایشان طرح و برنامه برای ارتقای فرهنگی و اقتصادی منطقه بخواهید و این طرح ها را از مسئولین ذیربط به کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولین استانی مطالبه کنید؟! شما که تصور می شود رهبر و پدر معنوی برادر اهل سنت استان سیستان و بلوچستان هستید این دلسوزی در حق مردم خود نمایید و به جای جنجال آفرینی در پی تحول آفرینی با کمک نخبگانی مثل آقای پاکباز باشید. 

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

✍محمد علی فتحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی