محمد علی فتحی

پایگاه خبری رسانه حاج فتحی، پاسخ به مسائل شرعی، مشاوره، استخاره

محمد علی فتحی

پایگاه خبری رسانه حاج فتحی، پاسخ به مسائل شرعی، مشاوره، استخاره

محمد علی فتحی
طبقه بندی موضوعی
پاسخ های استاد

معاون پژوهش حوزه امام صادق(ع) کرج گفت: طرح «پایش آزاد» دانشگاه آزاد اسلامی طرح‌ خلاقانه‌ای بوده که تحرک زیادی بین جامعه علمی حتی در حوزویان به‌وجود آورده است.


حجت‌الاسلام محمدعلی فتحی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا اظهار کرد: از هر منظر که به طرح پایش آزاد نگاه شود، قابلیت فعالیت دارد به طوری که عمده هدف این طرح جلوگیری از انجام پژوهش‌های تکراری و هدررفت وقت است.

وی گفت: طرح پایش آزاد نشان از هوشمندی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی دارد و به عبارتی حلقه مفقوده و جزء نیازهای کشور است. این طرح در زمینه‌های مختلف به‌خصوص در بخش‌های اجتماعی و فرهنگی کاربرد دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام کرج با بیان اینکه ایران از دیرباز سابقه علمی داشته، به‌طوری‌که حتی در وصف روحیه علمی و پژوهشی ایرانیان حدیث و روایات موجود است، اظهار کرد: اگر خواسته باشیم در مسیر پیشرفت علمی از سایر کشورها بازنمانیم، باید در حوزه پژوهش همراه و شانه‌به‌شانه آنها پیش برویم و پژوهش‌های نو باید بر اساس نیازهای جامعه و حتی جهان اسلام باشد به عبارتی نیازها شناسایی شود و در قالب مسئله‌پژوهشی توسط دانشگاهیان و یا حوزیان مورد پیگیری و پژوهش قرار گیرد و در این زمینه تلاش شود.

طرح پایش، جلوگیری از هدررفت زمان و انرژی پژوهشگر

فتحی خاطرنشان کرد: درواقع با رونمایی از طرح پایش از هدررفت زمان و انرژی پژوهشگر جلوگیری می‌شود. طرح پایش دانشگاه آزاد فرصت مناسبی برای پژوهشگرانی که می‌خواهند کار بدیع و نو انجام دهند، فراهم کرده و باعث شده در آینده پژوهش‌ها به‌سوی تولید علم حرکت کند و هر چه پژوهش‌ها به‌روز باشد، اعتبار علمی کشور را افزایش و نیازهای کشور را پاسخ می‌دهد.

وی یادآور شد: شبیه طرح پایش آزاد در حوزه علمیه قم نیز جاری است، طلابی که می‌خواهند پایان‌نامه سطح ۳ یا ۴ ارائه کنند، ملزم هستند موضوعاتی که سابقه کار در آنها نبوده انتخاب کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام کرج از این گفتگو، پویایی فقه جعفری را بیان کرد و گفت: فقه جعفری که قسمت عمده آن متشکل از آیات قرآنی و روایات ائمه است، پاسخگوی نیازهای مسلمانان در طول تاریخ بوده و هست، کلیات مسائلی که بشر به آن نیاز دارد در قرآن و احادیث آمده، فقها و بزرگان شیعه در طول تاریخ بر اساس منابع فقهی به نیازهای جامعه پاسخ داده‌اند.

فتحی خاطرنشان کرد: در ادوار مختلف تاریخی بسیاری از فقهای شیعه رساله‌هایی داشته‌اند که فقط به مسائلی که قبلاً وجود نداشته پاسخ داده‌اند به عبارتی طرح پایش در دین و مذهب ما مستتر بوده و در دوره‌ای از ادوار مورد بی‌توجهی قرارگرفته و اکنون با رونمایی از طرح پایش، پژوهش به‌صورت جدی در علوم جدید مورد توجه قرارگرفته است.

روال پژوهش در حوزه‌ها مانند گذشته است

معاون پژوهش حوزه علمیه امام صادق (ع) کرج افزود: اکنون نیز پژوهش در حوزه‌ها به‌مانند روال گذشته است، به‌عنوان‌مثال با همه‌گیرشدن شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، فروش ممبر(عضو) به یک پدیده اجتماعی و به‌صورت یک تجارت درآمده برای متشرعین سؤال پیش آمد که این اقدام ازنظر شرعی چه حکمی‌دارد؟ به فتاوای مراجع مراجعه کردیم، دیدیم چنین مسئله‌ای طرح نشده و طبیعی است که پاسخی برای آن وجود ندارد. این موضوع را به یکی از طلبه‌های حوزه علمیه کرج ارجاع دادیم و در مورد آن تحقیق شد و جواب آن شبهه در اختیار فردی که سؤال پرسیده بود، قرار گرفت، به عبارتی پژوهش لازمه فقه جعفری بوده و هست.

فتحی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان طرح پایش را به حوزه فقه و علوم حوزوی تعمیم داد، اظهار کرد: طرح پایش آزاد در تمام حوزه‌ها و علوم مختلف ازجمله مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، حوزه دین، علوم عقلی، نقلی و فلسفی قابل‌تعمیم است.

وی در پاسخ به این سؤال که مدت‌زمان زیادی از سالگرد وحدت حوزه و دانشگاه نگذشته چگونه می‌توان با استفاده از این طرح در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه در موضوعات پژوهشی حرکت کرد، بیان کرد: بعضی از رشته‌های دانشگاه با علوم حوزوی همخوانی دارد. به نظر بنده مسئولان حوزه و دانشگاه می‌توانند تفاهم‌نامه‌ای باهم داشته باشند و به‌صورت مشترک موضوعات جدید را ساماندهی کنند و در اختیار پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی قرار دهند. این اتفاق می‌تواند موجبات نزدیکی بیشتر وحدت حوزه و دانشگاه را فراهم کند یا حداقل اینکه یک تمهیدی اندیشیده شود تا اطلاع‌رسانی از اقدامات حوزویان به دانشگاهیان و بالعکس انجام شود.

ایجاد سامانه نیازسنجی در کنار طرح پایش

معاون پژوهش حوزه علمیه امام صادق (ع) کرج  به آنا گفت: پیشنهاد می‌کنم در کنار سامانه پایش آزاد، سامانه نیازسنجی هم فعال شود تا اجازه بدهند فرهیختگان، دانشجویان و عموم مردم مسائلی که فکر می‌کنند تاکنون کار نشده و دغدغه ذهنی آنها است در سامانه ای بارگذاری شود تا بتوان بر روی آن تحقیق و پژوهش کرد. علاوه بر این خوب است مسئولان دانشگاه آزاد ارتباط پژوهشگران غیر دانشگاه آزادی را با سامانه پایش آسان کنند تا آنها نیز بتوانند با دسترسی به آن اقدامات پژوهشی خود را انجام دهند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی